Er du leder i et kundesenter har du kanskje sett deg rundt å tenkt på eller vurdert om alle dine medarbeidere har det som skal til for å bli en kundebehandler? Eller når dere rekrutterer nye medarbeidere, hva skal dere se etter da?
Det finnes ingen fasit på dette spørsmålet. I filmen nedenfor finner du antagelser basert på mer enn 25 års erfaring.
Norges tøffeste jobb
Jobben som kundebehandler er sannsynligvis Norges tøffeste jobb! Det er andre jobber som er mer fysisk krevende og det er jobber som krever mye mer utdannelse. Samtidig har den gjennomsnittlige kundebehandleren mellom 50 og 150 kundeinteraksjoner hver dag.
100 ganger om dagen
For eksemplets skyld, la oss se på en kundebehandler som svarer på 100 henvendelser i løpet av en dag:
- 100 henvendelser på 7,5 timer
- Gir 13 henvendelser hver time
- Kundebehandleren får omtrent 4,5 minutter til hver samtale
I tillegg til faktisk samtaletid kommer etterarbeid, små pauser og kanskje møter. En kaffekopp eller påfyll til vannflasken kan også komme godt med…
Mellom hver henvendelse er det en fordel om medarbeideren får tid til å nullstille seg. Det er også en fordel å gjøre seg klar til neste henvendelse. Ofte er det kun satt av sekunder til dette.
Ikke for alle, men mange kan lykkes
Jobben som kundebehandler krever mye. Det betyr at det er noen egenskaper nye kundebehandlere trenger. Alle mennesker har ikke (nok av) disse egenskapene. Disse egner seg bedre som noe annet og kan bidra i andre selskaper, heldigvis.
Fordi vi alle er forskjellige trenger vi at du som leder opptrer forskjellig. Les mer om det her.