Trenger vi egentlig ledelse? Alle gjør vel jobben sin og hvorfor trenger vi da ledere? Det er vel mer kostnadseffektivt å bare sette et mål for bedriften og så jobbe mot det?
Lest om ledelse
En leder for en middels stor norsk virksomhet ble intervjuet om sin jobb og hvordan han utførte den. En åpen og ærlig leder fortalte om både små og store oppgaver som ble utført. Noen hver dag, andre sjeldnere. Det var også ganske stor variasjon i oppgavene.
Han avsluttet med å si «lederoppgavene må jeg gjøre på kveldstid!«…
Lederoppgavene på kveldstid? Hvordan foregår det i praksis? Er du ikke leder på dagtid? Når følger du opp medarbeiderne? Når korrigerer du? Når hjelper du dem til å se «veien» og få lyst til å gå den?
Leder eller administrator?
Jeg mistenker at lederen over faktisk ikke tenkte på lederoppgavene, men på administratoroppgavene. Det er nok disse som bli gjort på kveldstid. E-poster skal besvares, rapporter lages og kanskje er det noen medarbeidere som skal ha lønn.
Å være administrator er ikke det samme som å være leder. Dette er bare en av rollene til en leder.
Lederroller
Om vi forenkler litt kan vi si at det å være leder består av 5 roller:
- Rollemodell
- Sjef
- Coach
- Trener
- Administrator
Det den nevnte lederen sa om de andre arbeidsoppgavene ga inntrykk av at han var langt fremme som rollemodell. Det er en viktig rolle!
- Rollemodellen går foran. En rollemodell er en vi kan se opp til, en vi gjerne «vil bli som». Dette handler ikke nødvendigvis om fagkompetanse. Rollemodellens væremåte, evne til å bygge tillit og ønske om å bidra kan være områder vi ser opp til.
- Sjefen er sjefen. Sjefsrollen er den som bestemmer, med hele armen eller på andre måter. Den som setter retning, den som bestemmer rammene og den som har det siste ordet. Viktig, men du skal kanskje ikke la denne fylle for mye av dagen?
- Å være coach krever tillit. Coach er ikke en beskyttet tittel, dessverre. I dette tilfellet er definisjonen på en coach «en som ikke vet«. En coach stiller spørsmål, utfordrer og sørger for at den andre selv kommer opp med og frem til svarene. Det er ikke en som kommer med svarene, derfor «en som ikke vet». Å være en coach krever at den andre har tillit til deg! Det krever god trening på å stille gode, åpne spørsmål. Dessuten kreves det at du, som coach, ikke lar dine meninger farge den andre. På toppen av det kan du bidra med å strukturere informasjonen fra den andre og bidra til enda bedre oversikt.
- En trener lærer bort og hjelper. Forskjellen på en coach og en trener er, enkelt sagt, «en trener vet«. Treneren er god på noe og hjelper andre til å bli enda bedre enn de er på disse områdene. Det betyr at som trener forteller du andre hva de skal gjøre og hvordan. Om du er en veldig god trener forteller du dem også hvorfor dette er en god idé. Når de andre virkelig forstår hvorfor de skal endre egen atferd kommer motivasjonen. Om de kun vet hva og hvordan er det sannsynlig at de gjør det, for du er jo sjefen… Utfordringen er at de da gjør fordi de må, ikke fordi de vil.
- Administratoren håndterer alt det andre. Alle rapporter, e-posten, rutiner og annet som skal og må gjøres, det er administratoren. Strukturen er administratorens ansvar. Uten struktur er det vanskelig å lykkes. Samtidig er det ikke denne rollen som skaper verdiene. Den tar vare på dem, videreformidler dem og sikrer dem. Det er de andre rollene som skaper verdiene. Derfor er det heller ikke på denne rollen du skal legge all din tid.
Din fordeling
Hvordan ser din arbeidsdag eller din arbeidsuke ut? Hvordan er din fordeling av rollene i din lederjobb?
Om du er leder og leser dette er anbefalingen at du gjør 2 ting:
- Reflekter rundt din egen utførelse av lederjobben og forsøk å få oversikt over når du er i hvilken rolle.
- Sjekk at dine refleksjoner stemmer ved å bruke en uke på å undersøke hvor mye tid du faktisk bruker på hver rolle.
Hvordan er din faktiske fordeling på rollene? Hvilke roller opplever du at du bruker for mye tid på? Hva er konsekvensene av dette? Hvilke andre roller «lider av» at du bruker for mye tid på en annen rolle?
Hva ville effektene være av at du økte tiden du brukte på å være rollemodell? På å være coach? På å være trener? Hva ville effektene være for deg og for dine medarbeidere?
Hva ville effektene være av at du brukte mindre tid på å være sjef for dine medarbeidere?
Hva ville effektene være om du brukte mye mindre tid på å være administrator for dine medarbeidere?
Hvordan burde din fordeling være?
Det finnes nok ingen absolutt fasit på fordelingen og den kan også, helt naturlig, variere fra uke til uke. Om du tenker på en «perfekt verden«, hvordan ville din ideelle fordeling være? Hva gjør du annerledes for å oppnå dette? Når starter du endringen? Når skal du være i mål? Hva skal til for at du lykkes med dette?
Lykke til og god arbeidslyst!
Les mer
Les mer på Utsikt til innsikt og ta gjerne kontakt, det koster ikke noe.