Kort eller lang tid
Det å finne den neste lederen til et kundesenter kan være utfordrende. Rekruttering av eksterne kan ta tid, først skal den riktige personen finnes og så kan det være oppsigelsestid. Rekruttering internt er både bra for å vise frem karrieremuligheter og for å sikre videreføring av faglig kompetanse. Samtidig kan det være behov for å både bygge og utvide lederkompetansen hos den interne kandidaten.
Hvor lang tid rekrutteringen tar vil variere og hvor stor utfordringen blir for kundesenteret er vanskelig å si på forhånd. Jo lenger tid det tar før en ny leder er på plass. jo større er faren for at det påvirker kundesenteret negativt.
Alle kundesentre er unike
Dette skyldes at de er i forskjellige selskaper og derfor jobber med forskjellige oppgaver, på forskjellige måter. Ethvert kundesenter har sin unike kultur og denne er vesentlig for resultatene kundesenteret leverer. I tillegg har de sin egen faglige kompetanse, knyttet til deres produkter og tjenester.
Interne ressurser har den faglige kunnskapen og kompetansen. En interim leder vil derfor fokusere på kulturen og det kommunikasjonsfaglige. I tillegg til å forvalte de menneskelige ressursene på best mulig måte.
Interim er midlertidig
En interim leder er en midlertidig leder. Naturligvis kan det finnes andre interne ledere som kan ta over kundesenteret i perioden frem til den nye lederen er på plass. Samtidig har andre interne ledere andre team de leder og andre oppgaver de har ansvar for. Dett kan være en løsning å benytte, med fare for at to avdelinger eller team lider av den.
Ved å leie inn en interim leder for kundesenteret får dere en leder med god erfaring og dyp kompetanse. Dette er en leder som tar tak i et kundesenters spesielle behov fra dag 1 og som, i tillegg, kjenner til og kan håndtere alle formelle og uformelle krav til en kundesenterleder.
For dere betyr «Ledelse i mellomtiden» at dere kan få en ressurs i en uke, 1 måned, noen dager hver uke, alle dager hver uke eller en annen kombinasjon som passer for dere og deres behov.